Måndag 8 oktober

Grattis lill Nils på namnsdagen, hoppas vi får se dig snart, det var så länge sen!

5 VARFÖR om vikt:
varför ska vikten måsta påverka självkänslan?
varför är allt som är onyttigt så gott?
varför ska det vara just motion som är bra för viktnedgång, varför inte blogga som exempel?
varför är idealet inte alls enligt mina mått & former?
varför ska det vara så jäkla svårt att gå ner i vikt?

Nu ska jag pröva något, jag har gått med i Aftonbladets viktklubb, undra just hur det ska gå! Men nu ska jag ner några kilon, jag måste, kan ju inte fortsätta må dåligt av min egen spegelbild. Jag har också kommit på att jag lurar mig själv genom att enbart kika i badrumsspegeln där jag bara ser mig själv från axlarna och uppåt, och kikar jag där ser det inte så tokigt ut, men aj aj för dessa helkroppsbilder och foton, det blir min död, jag mår rent illa av att se mig själv.

Förutom vikten så har denna dag vart härlig, jag har fått mycket gjort både under praktiken och hemma. Det enda negativa är regnet som påverkar mitt huvud, jag behöver sol och ljus för att det ska kännas piggt uppe i knoppen, och håller detta i sig så är jag snart en koffeinmissbrukare, dricker enorma mängder kaffe om dagarna( ca 2 koppar) för jag har märkt att jag får mindre lätt huvudvärk då.

Barnen i min VFU klass är så härliga, deras tankar och kommentarer, uttryck och miner gör att jag längtar efter en egen klass att studera, en klass med "mina barn". Jag arbetar med ett tema om bondgården och vad den innehåller, djur, vad man får från de olika djuren, vad en bonde gör osv.

Göran jobbar em och det är trist, det känns tomt, speciellt framför tv:n, nu blir det inte många timmars tv-gluttande för mig, men CSI är i dag och det missar jag inte.
Hugo & Bobbsan har sett en film och faktiskt så har de vart sams hela kvällen. Robin har haft en jobbig dag och helg och han orkade inte med innebandyn ikväll, så han fick hoppa över träningen. Det tar enormt mycket på hans krafter att vara social och det har han vart hela helgen. För honom är det skönt att vara ensam i sitt rum och bara vara.

Dagens dissning: mitt hår, det är som en blandning mellan svinto och stålull, detta regn gör håret yvigt och risigt, hur jag än tåtar ihop det med klämmor och hårband och gud vet vad, så är det alltid någon fjomp som pekar ut,,,

Dagens hissning: denna lapp sitter på insidan av toadörren på mitt jobb, där står det " döm ingen föräns du gått en mil i hans skor". Alltså vilka kloka ord, jag bara älskar detta citat. Visst är det sant, vi dömer utan att veta varför det är som det är, eller varför någon gör som han gör. Allt har oftast en förklaring, tänker på olika beteenden osv



Omslagsbild: ISBN 9789197574730, Såld

av Natasja T , Efron, Vera


Såld är en skrämmande, gripande och sann berättelse om en ung flicka som drömmer om ett bättre liv men i stället blir ett offer för trafficking. Natasja växer upp på den fattiga landsbygden i Ryssland men vägrar förlika sig med den tröstlösa tillvaron i byn. Sjutton år gammal flyttar hon till Sankt Petersburg för att studera - men kommer inte in på högskolan.

Utan någonstans att ta vägen lockas hon av ett till synes oemotståndligt erbjudande om ett jobb som barnflicka i Sverige. Fast det hon tror är en biljett till frihet och rikedom visar sig bli en värre mardröm än hon kunnat föreställa sig.

Gång på gång säljs hon till olika män men trots att hon sakta bryts ner vägrar Natasja in i det sista att ge upp. I all tysthet börjar hon planera sin flykt ...
I Såld berättar hon om hur hon mot alla odds lyckades bli fri.


Kommentarer
Postat av: Cissi

Hej kusin! Kul att du trivs på praktikplatsen!! Jag tänkte bara kolla om du kör en ljusgrön volvo, för isåf mötte jag dej imorse påväg till jobbet... det såg ut som du iaf! Ha det bra, vi ses ju snart:)

2007-10-08 @ 21:56:42
URL: http://csomicissi.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0