Tisdag 9 oktober

Grattis världens bästa lillasyster på din 15:e födelsedag. image114

Grattis även till Inger, som har namnsdag idag.

Vad dagarna går fort, jag hinner uppriktigt inte alls med. Man vaknar, läser tidningen, borstar tänderna,,,,borstar tänderna och lägger sig för natten. Ungefär så känns det.
En häftig dag på skolan, opera utöver det vanliga, imponerande Pelle Svanslös föreställning, jag tyckte den var otroligt bra med så lite medel, budskapet gick fram och jag minns böckerna som jag läst som barn och nu som vuxen för barnen. Planering och en snabb träff innan jag åkte hem, för att sen återvända till förskolerådet, mötet drog över tiden och vi var hemma först vid 19, sen middag vill jag lova. Nu sover gossarna och det känns bra.

Robin har det jobbigt och det påverkar sömnen, men han har vart med Emil hela eftermiddagen vilket är jätte positivt på så sätt att han är social. Jag väljer att prata öppet om hans handikapp, det är inget vi hymlar med, Robin är Robin oavsett diagnoser eller vattkoppor, och just nu är han i ett skov där det mesta känns tungt, även hans djupa funderingar tär på honom och han slappnar sällan av. När Robin påverkas av omgivningen och jag märker det på hans sätt, så påverkas även jag och i nu läget känner jag mig faktsikt rätt rådlös, visst vet jag att jag fixar det, men jag upplever att vi hela tiden får lösa nya utmaninger som kommer och när den är löst och vi har funnit ett sätt som fungerar bra för honom, ja då kommer det en ny utmaning. Men Robin är min och jag älskar honom och vill inte för allt i världen att han ska vara på ett annat sätt, han är väldigt unik och jag är tacksam för att just han är min son. Mitt i allt det där jobbiga så vet jag att vi snart ser ljuset igen och om vi bara kämpar på så löser vi allt eftersom det kommer.

Lite kort fakta kring asperger syndrom.......

Vad är Aspergers syndrom?

Aspergers syndrom är ett funktionshinder. Det är en form av autistisk störning hos normalbegåvade personer.

Varför heter det Aspergers syndrom?

Syndromet är uppkallat efter den österrikiske läkaren Hans Asperger. Han var barnläkare och intresserade sig för barn med ett lite annorlunda beteende. Han skrev på 1940-talet en artikel om barn med vad han kallade "autistisk personlighetsstörning".

Hur vanligt är det?

Man räknar med att ca 4 -7/1000 personer har Aspergers syndrom.

Vad beror det på?

Det är en biologisk olikhet. Hjärnan tar emot och bearbetar information på ett annorlunda sätt. Man vet ännu inte vad som är orsaken, men anser att det finns en viss ärftlighet.

Vad innebär Aspergers syndrom?

Om man har Aspergers syndrom får man svårigheter inom tre olika områden

  • nedsatt förmåga till socialt samspel
  • nedsatt förmåga till kommunikation
  • begränsningar i intressen/beteenden

Socialt samspel

Om man har Aspergers syndrom kan man få svårt i samspelet med andra människor. Man kan få svårt att förstå hur andra tänker och känner. Det blir också svårt att tänka sig in i andras perspektiv. Det gör att man tolkar händelser och situationer utifrån sig själv. Man får också svårt att intuitivt förstå outtalade sociala regler.

Kommunikation

Man kan ha en god verbal förmåga samtidigt som man inte alltid uppfattar innebörden av det som sägs. Man kan ha svårt att läsa av andras ansiktsuttryck och kroppsspråk och förstå underförstådda budskap. Man tolkar ofta det som sägs bokstavligt.


detta är hämtat från http://www.aspergercenter.nu/


Hugo har idag vart på en ny utflykt tillsammans med sitt dagis, våran konversation från dagis:
- har du vart på utflykt idag
-ja, vi åkte buss
- var det spännande(visste att de denna gång skulle åka buss)?
-vet du, bussen somnade och busschauffören med
- men vad säger du, hur gick det då?
-susanne fick köra den, hon har en liten hemma

Hans fantasi ligger på topp, vill jag påstå.

Dagens dissning: ordet "skynda", jag hör mig själv säga så till barnen ofta och jag mår illa efter att jag sagt det. Varför ska de måsta skynda och stressa för att jag inte sett till att de kommit igång med det de ska göra tidigare,
- Skynda dig nu Robin att äta klart!
- Hugo, skynda dig att klä dig nu, vi har brottom
- nu kommer vi för sent bara för att du inte skyndat dig

( en parentes, vi är sällan försenade, jag är väldigt mån om att komma i tid till allt, och jag kliver upp extra tidigt för att vi inte ska behöva stressa, men ändå så hör jag mig säga " skynda".....) lever vi i ett skynda dig samhälle???

Dagens hissning: ett citat....."Om en person du talar med inte tycks lyssna, var tålamodig. Det kan helt enkelt vara så att han har lite ludd i ena örat. "
av Nalle Puh

Kommentarer
Postat av: Jenny

Tänker på er, jag tycker att Robin verkar vara världens goaste kille och du en fantastisk mamma.

2007-10-10 @ 13:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0