En dag i aspergers fotspår

Mamma kikar in vid halv sju, väcker mig lite i omgångar, när jag är i rätt läga så väcker hon mig ordentligt..., vaknade på rätt sida så denna dag kanske blir rätt bra!
Kliver upp och tar på mig de prydligt upplagda kläderna som ligger vid sängen, allt i tur och ordning och rätt väg. Går sen på toa och gör det som skall göras och har beslutat mig för att ej duscha, det är ett onödigt ont. Till frukost vet jag inte vad jag vill äta, går igenom kyl, frys, skafferi, kyl igen, det kanske har tillkommit något! Tar ett glas vatten och sätter mig på MIn plats vid bordet, mamma försöker övertala mig om att det är bra om man får något i magen. Går med på att rosta franska, första brödet blir för mörkt, andra brödet hinner svalna för mycket innan jag börjar äta, tredje brödet kan jag inte ta för det har lillebror hunnit ta i. Fjärde brödet går att äta, äter sen tre till på raken, blandar även ett glas oboy, tar 2tsk pulver och rör ordentligt, tar sen teskeden och sörplar i mig några skeder innan jag kan dricka.
Efter frukost är det ett måste att borsta tänderna, det är obehagligt och jag vill hlest slippa undan, jag borstade dem ju igår, varför nu igen?
Nu har jag lite tid över för tv och ladda kretskortet i hjärnan innan jag ska gå till skolan. Kl åtta klär jag mig allt enligt den ordning jag lärt mig, nu när det är vinter så måste jag ha handskar och sockar, något jag gärna vill slippa. Täckbyxor, jacka och mössa är också ett måste. Det var inge trevligt alls med nya täckbyxor för denna säsong, hade hellre velat ha de gamla som jag var van vid, mössan vägrar jag byta ut så fast den är liten ska den på. Jackan har vi fixat till så det inte är någon huva baktill, jag hatar sånt! Skorna, ett tvångsbyte där med, tycker inte om nya saker, vill helst ha det som jag är van vid, om jag pressar hårt kan jag ofta ha skorna jag haft tidigare, men mamma säger att man inte kan ha för trånga skor,, det struntar jag i, sår på fötterna brukar jag ha ändå.

Skoltid, anstränger mig och gör som de andra, förstår inte varför de gör som de gör och säger sånt som de säger,,man jag gör så gott jag kan hela skoldagen lång.

Kommer hem och går på mitt rum, stänger dörren och lägger mig på sängen, gärna med en legogubbe eller modellera i handen, där kan jag ligga länge länge. Mamma kommer in med jämna mellanrum och frågar så att allt är ok, brukar oftast inte vela svara, men hon ger sig inte utan frågor tills jag ger ett ljud ifrån mig. Hon vill också veta vad som hänt på skolan, men det vet jag ju egentligen inte själv.

Tycker om att bara vara ensam i mitt rum, men måste äta middag med de andra ute i köket. Sätter mig på Min plats, ånej, idag ska vi äta kött, sås och potatis,,, Såsen har fel färg, går ej att blanda med potatisen, köttet är skuret i stora skivor och det kan bli svårt, måste dela av den genast, men potatis det äter jag. Inga grönsaker, ingen smörgås och  inga andra tillbehör får röra vid min tallrik. Tar ett glas mjölk och kan inte äta upp all mat, så jag lämnar lite, köttet har blandat sig lite med potatisen, inte bra. Tar tallrik, glas och bestick som jag lärt mig, stoppar dessa i diskmaskinen. Går sen till mitt rum och stänger dörren.

Vill inte vara med någon, inte hälsa på någon, inte följa med och handla,,,,

Kvällsfika, samma procedur som vid frukost, men nu tar det ännu längre tid, för jag blir inte mätt när jag väl börjat äta. Usch, tandborstning igen, under tvång!

Nu är kl efter nio och jag ska lägga mig. Ligger och funderar över järnets idencitet, matens hållbarhet, färgämnet blått, varför stenar är hårda,m.m
nu är klockan efter tolv och jag kan inte slappna av, mamma har vart in flera gånger och stoppat om mig, hon säger att jag ska sluta tänka så mycket och försöka slappna av,,,lättare sagt än gjort. Hur gör man för att sluta tänka och hur slappnar man av?

Kommentarer
Postat av: jenny

Du är fantastisk, Robin är fantastisk och det är tur att NI har varandra, tåren rullar nerför kinden, det här borde fler få läsa Linda, kramar till er

2008-01-08 @ 13:42:18
Postat av: m a r i a k o d e n

Guuud så bra skrivet.
Blir helt tårögd!!
Du är så bra på att skriva!!!!
...Å dina barn har fått en toppenmamma!!!!

Kram på er!!!

2008-01-12 @ 21:34:33
URL: http://www.mariakoden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0