Undra just vad Jens Pettersson själv har för dagsersättning??

Har precis läst denna artikel på aftonbladets webbsida,,, man häpnar,,, saknar ord. Artikeln är hämtad från aftonbladets webb:

43 kr per dag// det anser jens Pettersson på migrationsverket ska räcka,,, men vars köper man vinterkläder för den summan?



'Sälj cykeln och köp en vinterjacka'

Fryser Arvin, 5, har inga vinterkläder ? men mamma Shohreh E Fryser Arvin, 5, har inga vinterkläder - men mamma Shohreh Eilbeigs får inga extra pengar. Det minimala bidraget ska räcka. Foto: ANDERS DEROS

Migrationsverkets krav på Arvin, 5

Arvin, 5, får inga pengar till vinterkläder.

Migrationsverket tycker att hans mamma ska sälja sin cykel för att få råd.

- Min son får ont i fötterna och jag kan inte köpa nya stövlar till honom, säger hon.

Den lilla familjen i Falkenberg lever på en nivå långt under existensminimum. Sedan Shohreh Eilbeigs dagersättning dragits in måste familjen klara sig på småsmulor. 294 kronor i veckan till mat och Arvins bidrag på 43 kronor om dagen.

- Ibland har jag inte pengar att handla mat för, säger Shohreh, 41, som tvingas låna och leva på allmosor.

Föddes i Sverige

Lille Arvin, som föddes i Sverige, växer snabbt och till vintern hoppades hans mamma kunna få ett extra bidrag till varma kläder.

- Jag visade min handläggare att mina stövlar har hål som tar in vatten. Och min son har varken stövlar eller varma kläder, säger Shohreh Eilbeig.

Men Migrationsverket sa nej. Pojkens dagersättning borde räcka. Dessutom påpekade handläggaren att den ensamstående mamman hade en "realiserbar tillgång" i sin nya cykel.

- Det är en bra cykel, men den är inte ny. En vän gav mig den.

Pengarna ska räcka

Jens Pettersson, beslutsfattare på Migrationsverket i Falkenberg, säger att dagersättningen ska räcka även till kläder. En person som nyss kommit till Sverige och saknar varma kläder kan däremot få ett bidrag.

- Det sker alltid en individuell prövning och realiserbara tillgångar påverkar rätten till bidrag. Den sökande har rätt att överklaga för att få det rättsligt prövat också, säger han.

Shohreh och Arvin lever inte gömda men bävar varje dag för utvisningen till Iran. Beslutet är fattat, men inte verkställt.

- Jag fick barn utanför äktenskapet. Kvinnor i min situation stenas ihjäl eller hamnar i fängelse. Arvin har ingen kontakt med sin pappa och då skulle han förlora mig också.

Hanna Axelsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0