Astrid 100 år, ja må du leva!

En av mina absoluta favoriter är just Astrid Lindgren, en kvinna i litet format med med så stora kloka tankar och ord, hon har gjort så mycket för så många, må hon alltid kommas ihåg som allas våran älskade barnboksförfattare och jag tror att hon hade kunnat bli en sjutusan till politiker.


Grattis Emil på din namnsdag.

En strulig natt för och med Hugo, han blev ordentligt sjuk, men han visste inste säkert om det onda kom från att han ramlat - eller har jag det? (hans egena fundering).
Förklarade att man kan ha ont utan att ha ramlat,  - ja men de har slagit mig, det är nog därför jag har ont(egna funderingar igen).
Hugo du är sjuk, det är därför du har ont, -jaha, va bja!

Göran har vart hemma och skött om den sjuka lilla Hugo och han har även bråkat med datorn, som nu har gett upp och verkat gått till de sälla jaktmarkerna. Och en olycka kommer sällan ensam, min digitalkamera håller också på att gå bort, samt min mobil. Varför kan inte bara tandborsten eller en penna gå sönder?

Idag hade tjejgruppen på skolan Premiär, de visade upp sin dockteater och var finklädda dagen till ära, efter teatern pratade vi lite och åt glass, maränger och chokladsås. jag gav även barnen en liten tur-vätte som ska få hålla koll på dessa små underbara liv. Till Erica hade jag också en liten grej, boken om Kirre, en bok som alla borde läsa. Erica har ju vart liksom en guru för mig och jag har aldrig haft en handledare med så mycket fart,fläkt och ideer, det bara sprutar ut nykläcka ideer som i nästa ögonblick är i full gång. När de gick i ettan kläcktes ideen om att göra en "pysselfilm" och jag har idag sett denna jätte härliga film, med scener som Jonatans tips, Petris korthus, Hur man gör en maraccas, Junior Bond med Filip i huvudrollen och Alex som skurk. Alla elevern hade deltagit och bidragit och tillsammans fick de ihop en film på ca 40 min. Erica hade lagt ihop filmen på ett proffsigt sätt med både musik, häftiga detaljer och modern teknik. Tack alla ni för att jag fick chans att se även detta som verkligen bevisar att det finns livslånga lärandestunder för vad lär sig inte barnen av detta?

image163

Göran har monterat in en gammal dator som vi har, och där fann jag denna bild, den togs 1a veckan på högskolan. Jag fick ett dasslock omkring halsen för att jag glömt min namnskylt. Nu är snart tiden på skolan över, men många minnen finns kvar : roliga, pinsamma, jobbiga, lärande, upprörande och givande.

Dagens dissning: känslan av att vara maktlös, man ser och hör sådant som man påverkas av och att inget kunna göra, det känns rakt ut sagt fördjävligt. Får man kidnappa någon i gott syfte?

Dagens hissning: lim, vad gjorde vi utan limmet? en av de mest praktsika uppfinningar jag vet, kanske för att jag gillar pyssel.

Lim eller klister är samlingnamnen på till substansen klibbiga bindemedel för sammanfogning av två eller flera fasta kroppar. Lim för ark, folier och andra tunna eller mjuka kroppar kallas ofta för klister, men gränsen är flytande och ofta helt godtycklig.
Detta med lim är en hel vetenskap, läs själv på Wikipedia, sökord lim!

image164 

Våra fötter, tv Bäcklins- & th Nordlunds fot


image165

Fann även dessa bilder, tagna den 5 nov 2005 just när Göran friat.


Kommentarer
Postat av: erica lövgren

Nu har jag varit här och läst i kapp lite.
Tack för att du förstår hur jag tänker när jag jobbar. Det känns tryggt. Du har tillfört massor under de veckor du varit hos oss och jag ser fram emot att få bli din kollega. :)

2007-11-14 @ 22:30:50
URL: http://klassiskt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0