Var finns den där förståelsen för medmänniskor?

Varför är vi svenskar så oerhört avundsjuka på vad andra, har, gör, äger osv? Var finns den där känslan som istället tänker åh vad glad jag blir för din skull eller åh vad härligt, tänk att de hade råd att byta bil.. Idag har det hunnit hända en radda med händelser som riktigt belyser ämnet missunnsamhet, jag vet att jag är tjatig vad gäller detta ämne, men med tanke på så många människor i detta land som mår dåligt, då tycker jag att det är väldigt viktigt att fortsätta tjata och älta detta om och om igen!

Många som mår dåligt skapar sig den situationen genom att bara se till det yttre, vad vet du egentligen om honom/henne? blir man lyckligare genom att äga dyra saker, åka på olika arrangemang, umgås med människor i fins kretsar som verkligen får en själv att må dåligt(för att man inte är som de)..

Visst är jag också en sån som längtar efter att resa, att få inhandla nya köksmöbler, gå på galor och dricka fint vin,, men innerst inne vet jag inte om det skulle göra mig lyckligare i mitt liv, det kanske bara skulle göra- mycket vill ha mer!
Jag tror att man istället ska se till vad man har och försöka göra det bästa av situationen, i grund och botten är vi alla människor, men endel av oss föds med silversked i mun och andra föds utan, somliga föds och får ömhet medan andra föds mest till besvär. Denna diskussion kan göras lång och tid är något jag har ont om,,

EN FINSK JULKALENDER

image216

Dagens dissning: har skällt redan nog för idag, har bara goda saker kvar att säga

Dagens hissning: den något äldre damen som satt bakom mig på läktaren idag, hon talade på brett pitemål och hon uttryckte sig så härligt. Damen hejjade förstås på Wibax, men hade även en och annan åsikt om deras spel
- he var då inge fart oppå dömjen, he jär som na senadrag oppa plan
-wäpp om, it sko dö väl fara dittän vä bolln, knäppskåll
-wo fan, geudskåll näjö sprint å tag ån bolln

(ber om ursäkt för min knaggliga stavning av pitemålet)

Kommentarer
Postat av: Åsa

Goa Linda du har verkligen satt ord på verkligenheten...igen. Sen så skrattar jag gott åt damen på läktaren :)...å håller med...retas. Sköt om er allihop. Kramar Å

2007-12-16 @ 15:19:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0